Skip to content
:

de branche

De printmedia branche ofwel de grafische industrie heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een hypermoderne proces gestuurde industrie. Ambacht nestelt zich steeds vaker in kunstmatig intelligente systemen. Automatisering vanaf content creatie, productie en distributie vinden plaats door middel van moderne workflow management systemen.

Omvang

De branche bestaat voor het grootste deel uit MKB bedrijven, die enerzijds opereren in gespecialiseerde niche markten, of anderzijds gericht zijn op massa productie vanuit uiterst effectieve webshops met ingangscontrole en on-demand delivery. Daarnaast bestaan de grotere kranten drukkerijne, tijdschriften drukkerijen en drukkerijen actief in het segment labels en/of verpakkingen. Tot slot bestaat ook nog de groep zogenaamde 'sign' bedrijven, die zich richten op de productie en totale verzorging van vooral groot formaat producties.

Organisatie

Het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) vertegenwoordigt ongeveer 800 bedrijven ons land, waar zo een 13.000 werknemers actief zijn. De branche kent in zijn geheel ongeveer 3000 bedrijven, waarvan ca. 1700 zelfstandig ondernemers. Naast het KVGO zijn er tal van gespecialiseerde kennis- en netwerkverenigingen actief in de branche, elk met hun eigen specifiek structuur, kennis sessies en/of netwerkbijeenkomsten. Het GOC is het overkoepelend orgaan op het gebied van scholingen en trainingen binnen de branche. Het GOC bestaat naast de al dan niet gespecialiseerde MBO/HBO scholen, die actief zijn als opleidingsinstituten binnen het reguliere onderwijs.

Technologie

De technologische ontwikkelingen hebben zich de afgelopen decennia vooral afgespeeld op het gebied van geautomatiseerd kleurbeheer, gestandaardiseerde document aanmaak, geautomatiseerde workflows, digitaal printen en diverse vormen van distributie automatisering. Daarmee past de branche steeds beter binnen de innovaties op het gebied van crossmediaal gebruik van mediakanalen. De branche heeft zich in de afgelopen 10 jaar moeten hervinden binnen het krachtenveld tussen nieuwe online- en mobiele media ontwikkelingen ten gevolge van met name het web. Anno 2019 lijkt print zich na vele jaren van tegenslagen weer te hervinden, ondanks de druk op milieu rondom papierverbruik, inkten en toners.

Jaarlijks overzicht

In opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche worden de cijfermatige ontwikkelingen in kaart gebracht op basis van cijfers van CBS en UWV en deels GOC enquetês en onderwijsmateriaal aangeleverd door DUO. De 2019 editie is als PDF te downoaden.

Branche gerelateerde organisaties en kennisbronnen

Nederland:

  • KVGO
  • CMBO
  • ZSO
  • Stivako
  • Fespa
  • VKGO
  • GOC
  • A&O Fonds Grafimediabranche

België:

  • VIGC
  • Febelgra
  • Grafoc
Scroll To Top